Met 200 zorgprofessionals een nieuwe strategie ontwikkelen? Spaarne Gasthuis doet het!
De wens van het Spaarne Gasthuis? Een nieuwe meerjarenstrategie. En dan ‘t liefst géén papieren tijger, maar een die daadwerkelijk door alle medewerkers (uit)gedragen wordt. Met die gedachte gingen we samen met het Spaarne-leiderschapsteam, bestaande uit tweehonderd zorgprofessionals, aan de slag. Drie maanden – en flink wat sessies en workshops later – was de klus geklaard.
Het Spaarne Gasthuis is een topklinisch ziekenhuis met locaties in Hoofddorp en Haarlem. Het is een ziekenhuis met ambitie; nu én in de toekomst moeten patiënten uit de regio kunnen vertrouwen op de beste zorg, op de juiste plek. Maar hoe vul je die gedachte precies in? En hoe houd je ‘m levend in het continu veranderende zorglandschap? Welk aanbod past bij de vragen en wensen van de patiënt van de toekomst? Deze, en nog vele andere vragen vormden het vertrekpunt van de nieuwe meerjarenstrategie. Gupta ondersteunde met het ontwikkelen van een visie die organisatiebreed gedragen zou gaan worden.
Van vraag tot implementatie
In een reeks plenaire sessies en workshops waar in kleinere teams werd opgesplitst, begeleidde Gupta tweehonderd zorgprofessionals van het Spaarne Gasthuis in het ontwikkelen van de nieuwe strategie. Zo brachten we eerst het veranderende zorglandschap kwantitatief en kwalitatief in beeld waarna we, een paar weken later, de verder uitgewerkte strategie vertaalden naar een passend zorgaanbod voor het ziekenhuis. Belangrijke vragen die dan bijvoorbeeld aan bod kwamen: ‘Wat zijn de belangrijkste trends en op welke manier speelt het Spaarne hier het best op in?’, ‘Wat zijn de centers of excellence van het Spaarne en waar neemt de concurrentie toe?’, ‘Welke zorg kan naar huis of naar de eerste lijn verplaatst worden en wat betekent dat in vierkante meters en omzet?’ We besluiten het project met de vertaling van de meerjarenstrategie in het medisch beleidsplan en natuurlijk de implementatie van de strategie.