Met 200 zorgprofessionals een nieuwe strategie ontwikkelen? Spaarne Gasthuis doet het!

De wens van het Spaarne Gasthuis? Een nieuwe meerjarenstrategie. En dan ‘t liefst géén papieren tijger, maar een die daadwerkelijk door alle medewerkers (uit)gedragen wordt. Met die gedachte gingen we samen met het Spaarne-leiderschapsteam, bestaande uit tweehonderd zorgprofessionals, aan de slag. Drie maanden – en flink wat sessies en workshops later – was de klus geklaard.



  • Zorgaanbieders
  • Strategie

Het Spaarne Gasthuis is een topklinisch ziekenhuis met locaties in Hoofddorp en Haarlem. Het is een ziekenhuis met ambitie; nu én in de toekomst moeten patiënten uit de regio kunnen vertrouwen op de beste zorg, op de juiste plek. Maar hoe vul je die gedachte precies in? En hoe houd je ‘m levend in het continu veranderende zorglandschap? Welk aanbod past bij de vragen en wensen van de patiënt van de toekomst? Deze, en nog vele andere vragen vormden het vertrekpunt van de nieuwe meerjarenstrategie. Gupta ondersteunde met het ontwikkelen van een visie die organisatiebreed gedragen zou gaan worden.

Van vraag tot implementatie

In een reeks plenaire sessies en workshops waar in kleinere teams werd opgesplitst, begeleidde Gupta tweehonderd zorgprofessionals van het Spaarne Gasthuis in het ontwikkelen van de nieuwe strategie. Zo brachten we eerst het veranderende zorglandschap kwantitatief en kwalitatief in beeld waarna we, een paar weken later, de verder uitgewerkte strategie vertaalden naar een passend zorgaanbod voor het ziekenhuis. Belangrijke vragen die dan bijvoorbeeld aan bod kwamen: ‘Wat zijn de belangrijkste trends en op welke manier speelt het Spaarne hier het best op in?’, ‘Wat zijn de centers of excellence van het Spaarne en waar neemt de concurrentie toe?’, ‘Welke zorg kan naar huis of naar de eerste lijn verplaatst worden en wat betekent dat in vierkante meters en omzet?’ We besluiten het project met de vertaling van de meerjarenstrategie in het medisch beleidsplan en natuurlijk de implementatie van de strategie.

Img 4251

De ervaring van Michiel Driehuis

manager sales Spaarne Gasthuis

Zo hebben we stapje voor stapje, op basis van feiten, een heel duidelijke visie op de toekomst voor ons ziekenhuis ontwikkeld.”

“Ga er maar aan staan; een nieuwe meerjarenstrategie ontwikkelen met een flinke groep zorgprofessionals waarvoor een dergelijk traject nieuw is. Dat zoveel mensen hun betrokkenheid tonen door te willen meedenken geeft energie, maar vraagt ook een om goede regie. Vanuit eerdere samenwerkingen met Gupta wist ik dat dit hen op het lijf was geschreven. Zo gingen we met een projectteam van Gupta en onze medewerkers aan de slag. Gupta zorgde voor inspiratie, expertise over het veld en de onderbouwing met analyses en samen vertaalden we dit stap voor stap naar onze meerjarenstrategie.

Tijdens de sessies met de tweehonderd leden van het leiderschapsteam werkten we in zeven patiëntgroepen en maakten we duidelijk wat er in de toekomst voor hen aan kansen en bedreigingen speelt. Het gaf ons inzicht over onze eigen portefeuille; waar kunnen we beter worden, waar doen we het goed? Zo hebben we stapje voor stapje, op basis van feiten, een heel duidelijke visie op de toekomst voor ons ziekenhuis ontwikkeld. En dankzij die werkwijze, het écht samen doen, het gevoel hebben dat de strategie van onszelf is, hoefden we niemand in de organisatie meer mee te nemen. Iedereen onderstreepte meteen het belang van de nieuwe strategie.

Dus waar behoefte is aan waarheidsgetrouwe inzichten die je zorginstelling tot een toekomstbestendig hoger plan tillen, waarbij draagvlak creëren het uitgangspunt is, is de brainpower van Gupta een must!”

Img Noreen Van Der Linden

De ervaring van Noreen van der Linden

Deze aanpak zorgde ervoor dat we de organisatie hebben kunnen enthousiasmeren om met deze strategie aan de slag te gaan.”

“Het bijzondere van dit project was dat we vanaf de start tweewekelijks voor meer dan honderd medewerkers workshops hebben georganiseerd om aan de strategie te werken. Deze workshops gaven een goed beeld van de uitgangspositie en toekomstwensen van de organisatie. Nog veel belangrijker was dat deze aanpak ervoor zorgde dat we de organisatie hebben kunnen enthousiasmeren om met deze strategie aan de slag te gaan. Inmiddels is het Spaarne Gasthuis druk bezig om de nieuwe strategie uit te werken in de medische beleidsplannen.

In dit project heb ik geleerd wat het vraagt om echt samen te werken aan een strategie. Maar nog belangrijker; het heeft me geleerd wat het op kan leveren. Ik vond het ontzettend mooi om te zien hoe mensen door de workshops niet alleen eigenaarschap namen over de nieuwe strategie, maar ook gezamenlijk plannen gingen maken over hoe zij samen de zorg hierdoor kunnen verbeteren. Deze ervaring met het in beweging zetten van een organisatie neem ik zeker mee naar volgende projecten.”