Concernstaf Isala stelt zichzelf ambitieus doel
Isala, een groot topklinisch ziekenhuis, gaat voor een stevige en structurele verbetering van de ondersteunde diensten. “Als je het beste ziekenhuis wilt zijn, moet je ook voor de beste concernstaf gaan,” luidt de wens van Isala.
De inzet is ambitieus: een verbetering in kosten van zo’n 20 tot 30%. In onze aanpak stellen we voor om naast het verlagen van de kosten ook een kwaliteitsimpuls te geven. Daarmee maken we de ambitie groter: 20-30% minder kosten én een kwaliteitsverbetering van 20-30%.
Team in de lead
Kenmerkend aan dit project is de wijze waarop Gupta de medewerkers meenam in de verbetering. De concernstafleiding heeft zelf in een workshop met rollenspellen de noodzaak voor verbetering bepaald en doorleeft; een essentieel startpunt voor elke verandering. Ook was het team zelf in de lead wat betreft het schrijven van het verbeter- en businessplan. Wij ondersteunden hen hierbij middels inzichten en templates. We maakten de benchmarks op kosten (wat is de potentie) en op kwaliteit (hoe waarderen de belangrijkste klanten hun diensten?) en beschreven de belangrijkste wereldwijde trends in de dienstlevering. Hierna brachten we het plan in lijn met de potentie en ambitie en maakten we de concrete vertaalslag om het in de praktijk te brengen.
Trots zijn op de eigen organisatie
Aan Gupta de taak om het managementteam continu uit te dagen en te inspireren. Dat is belangrijk, want de ondersteunende diensten zijn essentieel voor het zorgproces. Zij vormen de onzichtbare ‘backbone’ van het ziekenhuis. Dankzij onze kritische en tegelijk inspirerende kijk hebben we het managementteam gecoacht om de beste concernstaf te worden. Vanuit die trots en inhoudelijke impuls, werd niet alleen die flinke kostenbesparing mogelijk, maar ook die grote kwaliteitsverbetering.