Visio stelt met team van medewerkers nieuwe strategie op
Koninklijke Visio, expertisecentrum en marktleider in zorg en onderwijs voor blinde en slechtziende mensen, vraagt Gupta te ondersteunen bij het opstellen van een nieuwe strategische koers. Visio wil geen traditioneel consultancytraject en kiest voor een aanpak waarbij een team van medewerkers de strategie vorm geeft.
Een strategieteam van acht medewerkers met verschillende expertise, competenties en achtergronden gaat onder begeleiding van consultants van Gupta aan de slag met het ontwikkelen van drie strategische richtingen. Het strategieteam werkt intensief samen gedurende drie maanden, twee dagen per week.
Doelgroep centraal
De doelgroep van Visio, mensen met een visuele beperking, is het startpunt van onderzoek voor het team: wat zijn hun kenmerken? Wat zijn hun behoeftes? En in hoeverre sluit het huidige aanbod van Visio daarop aan? Het team doet kwantitatieve en kwalitatieve analyses en spreekt met collega’s uit de organisatie. Zij ontwikkelen persona’s die de doelgroep vertegenwoordigen. Ook brengt het team externe trends in kaart, onder andere door gesprekken met cliënten, verwijzers en partnerorganisaties. Als eindproduct levert het team drie strategische richtingen op die alle drie op een verschillende manier invulling geven aan de missie ‘Meedoen mogelijk maken voor mensen met een visuele beperking’.
Breed gedragen strategische keuze
Bij het maken van een keuze voor de strategische richting gaat Visio niet over één nacht ijs. Cliënten, medewerkers, adviesorganen en partners worden betrokken bij het maken van de beste keuze. Om het gesprek goed te kunnen voeren met al deze partijen, ontwikkelen we diverse communicatiemiddelen: een strategiekrant, strategiefilm en strategiewijzer. Op de verschillende strategieavonden denken ruim 400 medewerkers mee over de toekomst van Visio. Zo heeft de Raad van Bestuur alle input om de beste keuze te maken voor de toekomst van Visio voor cliënten, medewerkers en partners.