Zorgverzekeraar maakt kwaliteit van zorg meetbaar
Wat is kwaliteit van zorg? Hoe meet je dat? En wat heb je daaraan? In de huidige tijd is het kwaliteit voorop. De maatschappij verwacht dat zorgaanbieders hun kwaliteit kunnen laten zien, patiënten kiezen hun zorgverlener op basis van kwaliteit en zorgverzekeraars kopen zorg in op kwaliteit. Zodoende is inzicht hebben in de kwaliteit van de geleverde zorg een must. Een zorgverzekeraar merkte dat voor veel grote aandoeningen uitkomstindicatoren ontbraken. Gupta hielp deze te ontwikkelen.
De kwaliteit van zorg meet je met uitkomstindicatoren die aangeven wat het resultaat van de geleverde zorg is. Je meet dan bijvoorbeeld of een bevalling of operatie goed is verlopen of in hoeverre iemand met een depressie door de behandeling weer beter is geworden. In 2013 ontbraken deze uitkomstindicatoren nog voor veel aandoeningen, waardoor er eigenlijk weinig objectieve inzichten ontstonden over de kwaliteit. In samenwerking met een grote zorgverzekeraar hebben we het Programma Kwaliteit van Zorg opgezet. In dit programma hebben we samen met koplopers in het veld uitkomstindicatoren ontwikkeld, gemeten, vergeleken en verbeterd voor 21 aandoeningen. Deze aandoeningen dekken in totaal ongeveer 40% van de totale zorgkosten in Nederland. Het uiteindelijke doel was om de kwaliteit van zorg hiermee inzichtelijk te maken en de waarde van de zorg te verbeteren. Met deze inzichten kunnen zorgaanbieders beter verbeteren, patiënten beter kiezen en zorgverzekeraars beter inkopen.
Strategie & aanpak
Gupta heeft de strategie en aanpak van dit meerjarige programma ontwikkeld en ondersteund bij de uitvoering ervan. Voor elke aandoening werd eerst verkend welke zorgverleners de koplopers in hun werkgebied zijn op het gebied van kwaliteit meten, wetenschap en hun ambitie om de zorg te verbeteren. Samen met deze koplopers hebben we pilotgroepen samengesteld van zorgaanbieders die de ambitie deelden om de uitkomsten van zorg te gaan meten en verbeteren. We volgden hierbij een vaste aanpak van ontwikkelen, meten, weten en doen. De pilotgroep besprak welke uitkomsten er relevant zijn voor de patiënt en hoe je deze kunt meten. Als de uitkomstindicatoren waren vastgesteld, ging de pilotgroep aan de slag om deze uitkomsten daadwerkelijk te meten. Eerst in kleine schaal binnen de pilot om ze na aanscherping landelijk uit te rollen. Voor elke ziekte waren dit uiteraard weer andere uitkomsten.
Zowel voor behandelaren als patiënten
Gedurende het hele programma heeft Gupta het programmateam van de opdrachtgever ondersteund bij de strategie, het faciliteren van de pilots, het ontwikkelen van de vaardigheden binnen het team, de implementatie van de lessen naar het inkoopbeleid van de opdrachtgever, de inrichting van de kwaliteitsregistraties en het in gang zetten van waardegedreven verbetercycli bij zorgverleners. Tijdens de pilotbijeenkomsten deelden de aanbieders hun resultaten met elkaar. Voor veel aandoeningen zijn de indicatoren en de ‘lessons learned’ uit de pilot meegenomen in de opzet of de verbetering van bestaande landelijke kwaliteitsregistraties en hebben zorgverleners hun zorgprocessen aangepast om hun uitkomsten verder te verbeteren. Ook kunnen patiënten de uitkomsten gebruiken tijdens keuzemomenten in hun behandeling.