De beste (zelf)zorg aan diabetespatiënten door Mediq
Zodra Mediq merkt dat de diabetesmarkt flink onder druk komt te staan, wordt Gupta ingeschakeld. “Hoe kunnen we een nieuwe toegevoegde waarde creëren, die bovendien commercieel interessant is?” luidt de vraag.
Heb je het over diabetes, dan is hét vraagstuk onder zorgaanbieders: hoe houd je de kosten voor het groeiend aantal patiënten beheersbaar? Zodoende was het vertrekpunt van Gupta’s samenwerking met Mediq, leverancier van (onder andere) diabeteshulpmiddelen: ‘Hoe kunnen we waarde blijven toevoegen in een markt waarin prijzen steeds meer onder druk komen te staan?’
Keuze strategie
In fase één werd de strategie uitgedacht. Werk- en stuurgroepen inventariseerden hoe het zorgtraject van diabetespatiënten eruitziet, wie de betrokkenen zijn en waar de kansen liggen om de patiëntervaring en zorg te verbeteren. Dit vormde de basis voor verschillende nieuwe proposities, die werden beoordeeld op haalbaarheid en waarde voor de patiënt. Aan Mediq vervolgens de keuze welke strategie verder werd geconcretiseerd.
DiaCare
Met een heldere business case en bijpassend implementatieplan inclusief benodigdheden, betrokkenen, investeringen en doorlooptijd, startte fase twee. Ook hierbij ondersteunde Gupta de medewerkers van Mediq ten volste. Belangrijke stakeholders zoals ziekenhuizen, zorgverzekeraars en patiënten werden betrokken om alle obstakels weg te nemen. En zo kwam ‘DiaCare’ tot leven: een programma voor diabetespatiënten om meer inzicht in de glucosewaarden – en daarmee de eigen ziekte – te verkrijgen. De pilots met ziekenhuizen verliepen succesvol en patiënten beoordeelden het programma positief.