Gupta Learn and Grow verzorgt opleiding ‘Inkopen op kwaliteit’ voor de zorgkantoren
Regelmatig is de langdurige zorg in het nieuws, met grote uitdagingen: voldoende personeel vinden, wachtlijsten voorkomen, goede kwaliteit bieden en tegelijkertijd de zorg betaalbaar houden. De langdurige zorg is in beweging om deze uitdagingen aan te gaan. Daarmee verandert ook de rol van het zorgkantoor. Gupta Learn and Grow ontwerpt en verzorgt een opleiding voor de zorgkantoren om zich verder te ontwikkelen tot inkopers van kwalitatief goede zorg.
Zorgkantoren willen ontwikkelen tot inkopers van kwalitatief goede zorg
De zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor het inkopen van langdurige zorg: zorg voor ouderen en gehandicapten die voortdurend (intensieve) zorg nodig hebben. Waar de rol van de zorgkantoren eerder vooral gericht was op het maken van financiële afspraken, is er steeds meer aandacht voor het stimuleren van kwaliteit. Daarom ontwikkelden de zorgkantoren samen het Profiel 2021 waarin ze beschrijven hoe zij hun rol willen invullen. Zij willen onder andere de wensen van de cliënt nog meer centraal stellen en een verbindende rol spelen in het zorglandschap.
Samen ontwikkelen in opleiding voor 100 medewerkers en hun managers
De ontwikkeling naar het Profiel Zorginkoop 2021 vraagt een ontwikkeling van medewerkers: andere competenties worden belangrijk(er). Dit is aanleiding voor de acht Nederlandse zorgkantoren om gezamenlijk een opleiding op te zetten. Gupta Learn and Grow ontwerpt en verzorgt deze opleiding, in nauwe samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland, medewerkers en managers van de zorgkantoren. De opleiding is voor ruim 100 medewerkers die met elkaar een traject van een jaar doorlopen, waarin zij vaardigheden en kennis opdoen.
Leren direct gekoppeld aan relevante inhoud
In zes trainingsdagen doorlopen de deelnemers verschillende facetten van het ‘inkopen op kwaliteit’, waaronder: met cijfers en in een locatiebezoek een goed beeld krijgen van de kwaliteit bij een aanbieder, strategische aanpak bedenken, aanpak overtuigend in de praktijk brengen en een visie ontwikkelen voor een regio. De deelnemers werken daarbij met een eigen casus, zodat zij het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen. Daarnaast volgen de deelnemers verschillende kennismodules waarin ze zich verdiepen in bijvoorbeeld technologische innovaties en de problematiek op de arbeidsmarkt. Met sprekers uit de praktijk en ruimte voor intervisie staat ook hier de directe toepassing centraal.
Geleerde blijven toepassen met hulp van ‘next level deelnemers’ en managers
Voor deelnemers die extra uitdaging zoeken én hun collega’s willen helpen in hun ontwikkeling is er een ‘next level programma’. Hier krijgen zij verdieping, leren zij coachingsvaardigheden en bedenken zij hoe zij de ontwikkeling naar inkopen op kwaliteit in hun team kunnen versterken. Ook de managers volgen een programma waarin zij versneld door de opleiding heengaan en bespreken hoe zij hun medewerkers kunnen ondersteunen. Zo zorgen we dat de opleiding zo goed mogelijk landt en beklijft in de werkwijze van de verschillende zorgkantoren.