Buitenlandse verzekeraar wil zich verder versterken in de zorg

Hoe kunnen we de marktpositie van onze zorgverzekering verbeteren en tegelijk een team opleiden tot interne adviseurs?’ Deze vraag stelde een buitenlandse verzekeraar aan Gupta Strategists.



  • Verzekeraars
  • Strategie
  • Portfoliokeuzes

Samengevat is Gupta’s antwoord op de vraag van de verzekeraar dit: groeien in de gezondheidszorg kan met een meer efficiënte aanpak door een intern samengesteld team van analisten, artsen, commercie en management. Onze opdracht is daarmee tweeledig: binnen een tijdsbestek van twee maanden een strategisch advies opleveren dat de juiste ingrediënten bevat om de activiteiten binnen de zorgverzekeraar te verbeteren en het team opleiden om de strategie uit te voeren en door te ontwikkelen.

Strategie om meer uit de zorgverzekering te halen

Binnen enkele weken hebben we alle facetten van de zorgverzekeringstak doorgenomen. Commercie; hoe kom je aan de juiste klanten? Pricing; hoe bepaal je de juiste prijs voor je product? Inkoop; hoe onderhandel je met ziekenhuizen? Twee maanden later is ons strategisch advies aan de klant voorgelegd en voor het grootste gedeelte overgenomen.

Training on the job

Net zo belangrijk als het advies, was het intern opleiden van de medewerkers. Precies zoals we bij Gupta het ontwikkeltraject aanpakken, hebben we het team bij de verzekeraar opgeleid: ‘on the job’ en met diverse trainingen. Door intensief met ze samen te werken, leerden ze de eerste stappen van consultancy: onderzoek doen aan de hand van hypotheses, data met duidelijke slides representeren en conclusies begrijpelijk uitleggen in de taal van de bestuurders.

Img Michiel Oosterwaal

De ervaring van Michiel Oosterwaal

Door mijn ervaring in een nieuwe zorgmarkt kijk ik nu anders naar het Nederlandse stelsel.”

"Na een half jaar zijn we teruggegaan. Het was erg leuk om het team weer te zien waar we zo intensief mee hebben samengewerkt. En net zo goed vormde het een mooie aanleiding om te reflecteren op ons werk daar. Inhoudelijk was het een erg uitdagend project: in korte tijd hebben we een nieuwe klant leren kennen, in een nieuwe markt. Door de ervaring die ik in een nieuwe zorgmarkt heb opgedaan, kon ik op een andere manier naar het Nederlandse stelsel kijken. Doordat er bijvoorbeeld geen aannameplicht is voor de verzekeraars, spelen er hele andere marktkrachten. Dit maakte dat ik bij een opvolgend project over inkoop van zorg bij een Nederlandse verzekeraar met een andere bril kon kijken.”

meer over Michiel