Atlant voorbereid op de toekomst
Atlant, een middelgrote aanbieder van ouderenzorg, formuleert een nieuwe visie op zorg en wil in het verlengde daarvan ook de strategie herijken.
Naast de reguliere kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten zijn belangrijke vragen welke doelgroepen ze willen bedienen en vanaf welk moment in de patient journey welke dienstverlening wordt geleverd. En omdat er vanuit verschillende locaties uiteenlopende zorg wordt geleverd (zowel reguliere ouderenzorg als gespecialiseerde verpleeghuiszorg aan enkele bijzondere doelgroepen), speelt de overweging mee om veranderingen in de zorgportfolio aan te brengen.
Interviews
In nauw overleg is een tweeledige aanpak bedacht en uitgevoerd. Om recht te doen aan de onzekerheid die de bevindingen teweegbrengen en zo goed mogelijk te begrijpen welke impact de ontwikkelingen op de organisatie hebben, is voor een vooral kwalitatieve aanpak gekozen. In het eerste deel van het project is, op basis van interviews met key opinion leaders van binnen en buiten de organisatie, een uitgebreide SWOT-analyse gemaakt. Zo spraken we bijvoorbeeld met zorgmedewerkers, behandelaren, de cliëntenraad, management en verwijzers, waarbij vragen als ‘Welke behoeften hebben cliënten nu?’, ‘Hoe ontwikkelt hun zorg- en welzijnsvraag zich in de toekomst?’ en ‘Wat beïnvloedt de verschillende doelgroepen die bij ons in zorg zijn?’ aan bod kwamen.
Patient journeys
Voor enkele bijzondere doelgroepen brachten we de patient journey nauwgezet in kaart. Zo werd duidelijk wie welke zorg wanneer levert en wat de rol is van de organisatie, mantelzorgers, huisarts, medisch specialist, etc. Vervolgens analyseerden we welke veranderingen we de komende jaren verwachten. Hoe ontwikkelt de cliëntbehoefte zich, welke innovaties komen eraan en wat gaat er veranderen in financiering en wet- en regelgeving? Beantwoording ervan bracht ons bij de patient journeys van de toekomst, waarop we in samenspraak met de klant bij elke levensfase een passend zorgaanbod bedachten.
Meerjarenstrategie
De patient journeys van de toekomst vormden de basis voor de verschillende toekomstscenario’s; deel twee van het project. Hierin verkenden we de impact van verwachte ontwikkelingen en mogelijke portfoliokeuzes in meerdere toekomstscenario’s. Daarmee konden we het management en bestuur helpen met het maken van strategische keuzes, die we uiteindelijk verwoordden in een nieuwe meerjarenstrategie.